Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Intervju

”Tänk om

jultomten är gay?”

Rickard Söderberg blev kändis

för att kunna kämpa mot fördomar

Snart åker han på julturné tillsammans med Arja Sajonmaa. Då ska tenoren RICKARD SÖDERBERG öppna med nya låten What if Santa is gay?. För Fönstret berättar han hur han har upptäckt att humor är det mest effektiva vapnet mot hot och hat.

Logen ligger en trappa ner, i källaren under Folkets hus i Sibbhult, nästan två timmar med liten vit turnébuss från Malmö. Den som trodde att en operasångares vardag består av lika delar glitter och glamour har inte sett smörgåsarna som ska föreställa Rickard Söderbergs och pianisten Johan Reis middag. Luttrat lyfter vegetarianen Rickard Söderberg bort skinkskivan och tuggar utan att klaga i sig sin påvra skaffning av bröd, smör, sallad och en skiva färglös tomat.

– Men kaffet är riktigt gott! säger han och ler.

Intervjun började i morse, när Fönstret fick vara med vid med inspelningen av en av låtarna på egna julskivan Let’s make the Yule tide gay i en studio ”på Möllan”i Malmö. Vi har avhandlat allt från hans radioprogram Operahuset på P2 (”I grunden är det folkbildning, jag älskar folkbildning!”) och hans täta kontakter med polisens hatbrottsgrupp (”Vi brukar träffas och dricka kaffe, de tar hoten mot mig på stort allvar.”). Nu är vi framme vid frågan som Rickard Söderberg nästan alltid får– hur orkar han bemöta allt hot och hat med humor?

– Min mamma lärde mig att ingen människa är alltigenom ond. Att det finns något gott i alla människor, det gäller att orka se det, börjar han.

Som vuxen har Sveriges hårdast sminkade tenor gott om personlig erfarenhet av att det mest effektiva sättet att bemöta de som säger och skriver att de vill skada och döda honom är att försöka förstå vad som ligger bakom deras ilska. Att i stället för att fördöma och förlöjliga orka fråga – varför tänker du så?

– Dom som skriver skit om mig på nätet är inte elaka eller dumma i huvudet. De är förmodligen otrygga och rädda, kanske har det hänt något skit som gör att de har svårt att betala hyran. Jag vinner ingenting på att vara ett svin tillbaka, säger han.

Vid några tillfällen har han satt sig ner och pratat med några nättroll. Men för det mesta raderar han deras kommentarar i hans sociala medier. Han ser sig gärna som en sköld för andra utan hans plattform.

– Ge er gärna på mig, det är lugnt.Men ge fan i kids som lever i en kulturell kontext som gör att de inte får vara den de egentligen är.

Tillsammans med Johan Reis är Rickard Söderberg på Skåneturné med Kick off – en timslång föreställning med smakprov ur Malmöoperans repertoar i höst. Turnéteknikern Jesper Overman stickerin huvudet i det fönsterlösa rummet och meddelar att det är dags för soundcheck. Efter bara några minuter är han nöjd med nivåerna på Rickard Söderbergs och Johan Reis mikrofoner.

– Då har vi tid att lyxa till det och ställa in strålkastarna så att de lyser på oss och inte på golvet vid scenkanten, säger Rickard Söderberg.

Snart balanserar Jesper Overman påen stege fyra fem meter över golvet i den stora salongen och försöker rucka på strålkastarna med skaftet till en sopskyffel, den längsta pinne som Rickard har lyckas hitta bakom scen. Det går inget vidare. Stegen höjs ytterligare en meter och nu når han att rikta om ljuskäglorna. Strax strömmar förväntansfulla Sibbhultsbor in i salongen och bänkar sig.

Solskenshistorien om hur Rickard Söderberg blev en känd förkämpe för hbtq-personers rätt att öppet vara sig själva börjadei Halmstad, där han föddes för 41 år sedan. Som sladdbarn med rejält äldre syskon växte han upp med trygga föräldrar som inte lät sig förfäras över att yngste sonen färgade håret rosa och började älska opera efter att ha råkat se en repris av Ingmar Bergmans Trollflöjten på tv. Det var hans kloka mamma som själv ställde frågan om det kanske var så att han gillade killar. Och som samtidigt försäkrade att en framtida pojkvän skulle tas emot ”som en son i huset”.

– Precis så blev det! Min mamma är en av de mest generösa, omtänksamma och toleranta människor jag har träffat, säger Rickard Söderberg som sjungit in singeln Ditt sladdbarn till son för att hylla henne.

Utbildad till operasångare blev han vid Kungliga Musikaliska akademien i Köpenhamn. Där han också fick erfara att fördomar mot homosexuella finns överallt, även inom operavärlden.

– Å en a sidan är operavärlden väldigt konservativ, å andra sidan består den av konstnärer som är kreativa och öppna människor. Det finns operapoliser som inte tycker att man ska viska ut sig i tv som jag gör. Det får de gärna tycka. Men det bryr jag mig inte om.

Genom att medverka i folkliga tv-program som Körslaget, Melodifestivalen, Så ska det låta, Hela Sverige bakar och Let’s dance har Rickard Söderberg blivit känd. Och han ser kändisskapet som ett privilegium, som förpliktar.

– Det är en otrolig möjlighet jag har. Jag är frisk, jag har jobb, jag har familj och vänner. Jag måste använda min plattform för att göra något bra, jag är skyldig mig själv att få det att vibrera och brinna, säger han.

Under året som har gått har han förverkligat flera gamla drömmar. Först åkte han till Los Angeles för att tillsammans med Barbara Streisands musiker spela in tidlösa klassiker som Over the rainbow på skivan My man. Nästa resa gick till Prag, där han hyrde hela tjeckiska filharmonin med 50 personer i orkestern för att under två dagar spela in den där feta julskivan han alltid har velat göra.

– Jag gör det på eget bolag med pengar ur egna fickan. Det ska bli så stort det över huvud taget går. Men det går inte att tjäna pengar på göra skivor i dag – jag ser det som investeringar i mitt inre barn.

Sju av de nio låtarna på julskivan är gamla anglosaxiska örhängen som O holy night och Have yourself a merry little Christmas. Men två är nyskrivna och speglar väl det ansvar som Rickard Söderberg säger att han tar. Det är producenten Anders Hallbäck som har skrivit den oemotståndliga texten till What if Santa is gay? What if he feels my way? Den andra heter Betlehem.

– Den handlar om två flyktingar, varav en är gravid som får sovplatser fast det är fullt. Det är ju det julen handlar om – att orka vara generös.

En lite mindre uppmärksammad möjlighet som kändisskapet har givit Rickard Söderberg är att få göra radioprogrammet Operahuset, som sänds i P2 på lördagskvällarna. Han bjuder in ”folk jag känner” som sångaren Ann-Sofie von Otter och kulturminister Alice Bah Kunkhe och pratar om ämnen som huruvida opera är bäst live eller på skiva eller om operasångarens vardag under en timme. Och varje program börjar med en väl berättad anekdot ur operans historia.

– Det ska vara som att vi satt i soffan hemma och pratade opera, operaälskare emellan. Är du nybörjare förstår du av sammanhanget.

Fler intervjuer från tidningen Fönstret: