Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Ledarskap

Våga låta

slumpen styra!

Det skulle ha handla om mediekunskap, men slutar med en diskussion om livet. Det är något i rummet, bland deltagarna som får mig att följa ett stickspår. Ett infall som visar sig bära frukt och ge flera något mer än vad de först hade tänkt och förväntat sig.

Vi ledare är drillade i att tillsammans med våra deltagare sätta upp ett mål och arbeta mot det. Men kanske du nu i läsande stund har landat från ditt studiecirkeluppdrag och tänker att det blev mycket prat om annat, än själva ämnet. Misströsta inte!

Serendipitet är ett begrepp inom pedagogik och forsk- ning. Det är en positiv överraskning vid sökandet efter något annat. Konsten att till- varata det man upptäcker av en slump. För att citera poeten Karin Boye: ”Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd.”

Det mest kända exemplet är när forskaren Alexander Fleming slarvade med städningen och inte hade rent nog i sitt laboratorium.

Det var alltså en tillfällighet som gjorde att han får syn på hur möglet tar död på hans framodlade bakterier.

Därmed var också penicillinet uppfunnet och Alexander Fleming ett Nobelpris rikare.

Själva ordet är hämtat ur sagan om tre prinsar från Serendip, på jakt efter ett elixir som ska rädda deras kungadöme undan drakar och demoner. Teater Barbara i Stockholm, gestaltardenna skröna om hur inget riktigt blir som prinsarna har tänkt. Men misslyckanden visar sig bli lyckokast, mycket tack vare samarbete och empati.

För att serendipitet ska uppstå måste man förvisso ha ett mål. Men det gäller att inte stirra sig blind på autostradan på väg dit, utan använda alla sina kunskaper och förmågor för att upptäcka viktiga sidospår när andra och nya vägar uppstår.

Men det är en balansakt, för visst kan det vara irriterande med ledare som inte förmår hålla sig och gruppen till ämnet.

Men å andra sidan, så underbart när ledaren förmår förvalta infallen och tillsammans med deltagarna leda detta till nya kunskaper och insikter.