Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Ledarskap

Konsten att lyssna

Dags för en träff i cirkeln. En av deltagarna delar med sig av ett dilemma. Många i gruppen vill snabbt råda.
     I studiecirkelns pedagogik finns tanken om att tillsammans lära av varandra.
     Det är ett vackert drag i oss människor detta att vilja hjälpa till. Men i den styrkan finns också en svaghet. Vi är så snabba med att tala om för någon annan, gör så här! Det beteendet finns dessutom farligt inbyggt i ledarskapet. Myten att ledaren, vet mer, vet bäst.
     Så visst vill jag lösa kvinnans problem med ett handfast klokt tips.
     Precis som flera av de andra deltagarna, snabbt komma med egna erfarenheter och lösningar. Det låter ju bra. En cirkel i samverkan!

Problemet är bara att vi är så upptagna av våra egna tankar, utgångspunkter, så att vi inte lyssnar. Eller krasst uttryckt; vi lyssnar mer till oss själva, än till den som äger problemet.
     För det intressanta är att kvinnan i gruppen själv bar på svaret.
     Den här gången tränade vi oss i att verkligen lyssna. Det innebär att vara så upptagen av det jag hör, att allt inom mig tystnar. Att ta del av någon annans tankar utan att värdera. Stänga av den inre rösten som snabbt kan börja mala, ”sådär skulle inte jag gjort”.
     I stället få den som berättar att känna sig sedd. Så bara lyssna och fråga. Vad hände? Vad gjorde/kände du då? Vad är problemet? Vad kan du göra?
     Det är magiskt hur hon hitttar svaret i sin egen berättelse. Plötsligt säger hon ”jag kanske skulle kunna göra så här”. Det är som om hon överrumplat sig själv. Vi andra bara hjälpte henne att lita till sin egen kunskap. Hennes egen idé är i all sin enkelhet genial. Så blev vi alla en insikt rikare.

Att lyssna är mycket svårare än vi tror. Vi sitter gärna och tänker ut vad vi själva ska säga. Det är synd för i det aktiva lyssnandet finns kunskap och utveckling.
     Därför går jag nu omkring med en liten lathund, en påminnelse i fickan:
• Att visa att man lyssnar och inte tar över.
• Att lyssna bakom orden och använda alla sina sinnen.
• Att fokusera på det positiva och det utvecklingsbara.
• Att låta motparten tala till punkt.
• Att visa respekt.
• Att ställa frågor.
• Undvik att leta fel.

Det är varken svårare – eller lättare – än så!