Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Tio frågor

”Jag har jäkligt kul på jobbet”

– så leder du som årets skolledare

Högsta bedömning i alla kategorier av Skolinspektionen. Pris som årets skolledare. Elevantalet ökar snabbt och lärare på skolan uppmärksammas. ”Alla borde få ha en Semira till rektor”, har de anställda vid Visättraskolan sagt. SEMIRA VIKSTRÖM verkar göra allt rätt i sin ledarroll. Ändå har vägen dit varit allt annat än rak för rektorn som en gång själv skolkade från lektioner och hoppade av skolan i förtid.

SEMIRA VIKSTRÖM

Ålder: 47.

Familj: Man och två barn (21 och 13 år).

Bor: I Tumba, mellan Stockholm och Södertälje.

Gör: Rektor för Visättraskolan i Huddinge söder om Stockholm.

Utmärkelser: Årets skolledare 2020.


1. Ni på Visättraskolan har lyckats skapa en positiv pedagogisk miljö. Hur?

– Vi jobbar tillsammans och ser alla yrkeskategorier som viktiga kugghjul. Vi ser till personalens trivsel och välmående och lyssnar till dem så att de får rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. Det handlar om att se till strukturer, men också om det lilla som att ordna med fika.


2. Det talas om att det är svårt för skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Vad tänker du?

– Tyvärr talas det alltför negativt om de här områdena. Hur attraktivt blir det då för lärare att jobba där? Många flyttar in och ut och eleverna har inte alltid de bästa förutsättningarna. Men det är viktigt att lyfta att det går att göra en positiv vändning och titta på HUR skolor har lyckats. Vi måste anpassa verksamheten efter faktiska behov, i stället för att stirra oss blinda på hur man alltid gjort. Huvudmännen måste också gå in tidigt och stötta upp.


3. Vad är en rektors viktigaste egenskaper?

– Att vara tydlig men samtidigt inlyssnande. Att hela tiden balansera så att alla känner att de är lika viktiga. Att vara prestigelös och kunna stå upp för att något inte blev bra – det är farligt att bara trampa på för att inte visa sig svag.


4. Har det blivit tuffare för lärare?

– Ja. I takt med att pengarna krymper ökar elevantalet och det blir tuffare i klasserna. Lärarna har elever med olika svårigheter och många bär på en känsla av att inte räcka till.


5. Hur håller du engagemanget uppe?

– Jag försöker ta små steg. En dag och ett läsår i taget. Jag är väldigt lösningsfokuserad, framför allt när jag är stressad. Jag bollar med ledningsgruppen. Men framför allt har jag jäkligt kul på jobbet.


6. Vad är det svåraste?

– Tuffa ekonomiska utmaningar. Jag kan ju inte bara ge upp utan vi måste göra vårt bästa med det vi får. Men samtidigt framför jag åsikter om fördelningen av medel uppåt. Jag är väldigt transparent inför personalen och vårdnadshavare om det ekonomiska läget. Många har inställningen att ”jobbigt, men vi fixar det tillsammans”.


7. Hur skapar du en sådan tillsammansanda?

– Vi skapar stolthet över verksamheten och lyfter goda exempel. Vi firar stort och smått tillsammans – inte minst priser. Ingen kan vinna ett pris utan ett grymt kollegium bakom. Vi gör roliga saker tillsammans, musikvideor till exempel.


8. Vad har du själv för erfarenheter av skolan?

– Jag var ingen stjärna. Jag tyckte inte högstadiet var roligt utan skolkade och hängde i rökrutan. Efter ett år på gymnasiet hoppade jag av för att börja jobba på McDonald’s. Men när jag som 26-åring fick barn kände jag att jag ville ta tag i mitt liv. Jag pluggade på Komvux och upptäckte att det var jättekul. Redan då visste jag att jag ville bli lärare.


9. Hur påverkar det dig i ditt arbete?

– Jag vet att våra vägar kan se väldigt olika ut och att man måste ha förståelse för att vissa har haft det tuffare på många olika sätt.


10.  Hur gör du för att eleverna ska trivas?

– Jag jobbar med ”fluffet” som gör skolan kul. Då känner de att vi vill att de ska trivas. #roligareraster innebär att det finns två organiserade aktiviteter varje rast. Då blir ingen ensam. Vi ordnar normalt också en tomterockshow och en stor fest tillsammans varje år.


Tre ledare jag beundrar

MIN MAMMA är min största förebild. Det finns ingen annan som hon. Hon har haft en krångligare resa än jag, men landar på topp hela tiden.

MADONNA – hon är en power woman utan dess like även om hon gjort en massa galna saker. Jag gillar att hon gör det hon vill göra utan att bry sig.

ZLATAN – kungen! Han har gjort så mycket för svensk fotboll och är en enorm förebild för både mig och för mina söner. Jag älskar hur han vågar köra sitt race och vara sig själv. Han tror på det han gör.

Publicerad i nummer 1, 2021

Fler som fått tio frågor om ledarskap i tidningen Fönstret: