Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Museibesöket

Working class heroes

Vi besökte: ARBETETS MUSEUM i Norrköping.
Vår guide: Museidirektör Niklas Cserhalmi och intendent Josefine Höijer.
Guidens favorit: Spinneriarbetaren Alva Carlsson som binder allt samman. Och dessutom själva huset: ”Det är som ett konstverk i sig!”
Fönstrets favoriter: Utställningen om satirtecknaren Ewert Karlsson (EWK), eftersom han fångar världen så pricksäkert.


11.04

Arbetets museum är kanske mest känt för sitt vackra gula hus som egentligen är ett gammalt spinneri. Från början var tanken att man här skulle samla allt som hade med arbete att göra, men det visade sig snart vara ett alldeles för stort uppdrag.

– Föremål från borgerskapets fina hem är lättare att samla och ställa ut. Det finns inte så mycket av det. Men hur ska man kunna skildra ett sådant stort ämne som arbete? Därför blev det bestämt att museet ska skildra berättelser om arbetsliv och vardagsliv, berättar museidirektör Niklas Cserhalmi när han hälsar oss välkomna.


11.06

Nere i källaren ligger barnens avdelning. De olika rummen har teman från olika basindustrier: Gruvan. Skogen. Textilindustrin. Man kan också lyssna på ljud som försvunnit eller förändrats. Här står det också en härligt blåmönstrad toalett i en monter. Den kommer från Sveriges VVS-museum i Bromma som är ett av de ungefär 1 500 arbetslivsmuseum som Arbetets museum har i uppdrag att synliggöra och stötta. Bredden bland museerna är stor: Under temat arbetsliv ryms allt från mentalvård och industrier till spårvagnar och skomakare.


11.11

I trapphuset möter vi den person som är något av husets själ: Alva Carlsson. Hon jobbade som rullerska i spinneriet och på varje våning finns det bilder på henne och föremål från tiden huset var en stor och aktiv arbetsplats.

– 600 personer jobbade som mest i huset. Det var tuffa förhållanden: Kallt på vintern och varmt på sommaren. Det var väldigt fuktigt också, man var tvungen att ha avrinningsrännor vid fönstret för all kondens, säger Niklas Cserhalmi och visar att skårorna i fönsterbänkarna av sten fortfarande finns kvar.


11.17

En våning upp finns utställningen Jobblabb som vill utmana invanda föreställningar kring vem som passar för olika yrken. Man börjar med att hämta en elektronisk bricka. Sedan utför man olika moment och utmaningar. Vid utgången räknas ens resultat ihop och man får förslag vilka yrken som skulle passa en person med de här egenskaperna.

– Det här funkar väldigt bra på vår främsta målgrupp: Barn i femte klass. Då är de fortfarande öppna och nyfikna på olika yrken. Bara några år senare, när de går i nian, har de rätt bestämda uppfattningar om vad man borde jobba med som kille och som tjej.


11.27

På nästa plan möter vi satirtecknaren Ewert Karlsson, mer känd som EWK.

– Vi brukar ta en aktuell fråga och så ställer vi ut under rubriken: ”Vad skulle EWK ha sagt?” En del är så klart präglat av tiden, men vissa frågor känns sorgligt aktuella, säger Niklas Cserhalmi medan vi tittar på en känd teckning av en hungrande mamma som tyngs av sina många bördor.


11.42

I en av de största utställningssalarna pågår det ombyggnad. Här öppnar den helt nya utställningen Digitopia i december som ska handla om den nya tekniken och hur den påverkar våra liv.

– Andra museer kan berätta om själva tekniken bakom digitalisering och robotisering, men vi vill lyfta fram människorna och deras berättelser, säger intendent Josefine Höijer som tagit över rundturen.


11.53

På översta planet tittar vi på en om födande kvinnor och de som arbetar med dem: Barnmorskorna. Vi får följa många olika situationer: Att föda med doula, föda hemma och föda på sjukhus. Det finns något innerligt och varmt, men ändå urstarkt i bilderna.


Plus: Här finns något för alla: Från de minsta som trivs i lekhörnan till de äldre som kan titta på utställningarna.

Minus: Ämnet arbete och arbetsliv är så stort att det är svårt att mer än skrapa på ytan.

Bonus: Missa inte att besöka ett av de arbetslivsmuseer i närheten där du bor, det finns 1 500 stycken i hela landet.

Publicerad i nummer 2, 2021