Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Museibesöket

Hon gjorde revolution i lera

Vi besökte: HERTHA HILLFON C/O SKEPPSHOLMEN i Stockholm.

Vår guide: Utställningsproducent Alexandra Kronqvist.

Guidens favorit: Den två meter höga Vindbröte av vitglaserad keramik.

Fönstrets favorit: En grågrön duva.


12:00

– Varsågod, flädersaft och mandelskorpor! Utställningsproducenten Alexandra Kronqvist hälsar välkommen med ett saftglas och italienska skorpor.


12:02

Så var det nämligen hemma hos keramikern och skulptören Hertha Hillfon (1921–2013) – alla gäster i ateljén i villaförorten Mälarhöjden i södra Stockholm bjöds på hemgjord saft och biscotti. Var och en fick tända ett ljus och önska sig vad som helst – utom pengar.

– Sedan slog Hertha i en gonggong och man slog sig ner vid det stora bordet för att äta brödet som hon alltid hade bakat samma morgon. Hon ville sudda ut gränsen mellan sin konst och sin vardag.


12:05

Även utan det nybakade brödet och gonggongen är detta ett osedvanligt häftigt sätt att välkomna museibesökare. En ritual som gör att man lämnar världen utanför och går in i en bit av det som var Hertha Hillfons universum.


12:15

Efter Hertha Hillfons död bildades en ideell förening för att göra hennes unika hem, ateljé och trädgård till ett museum. Men de insamlande pengarna räckte inte. I dag är huset ombyggt till lägenheter, föreningen har köpt Herthas konst för pengarna och i mars förra året öppnade Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen i ett gammalt badhus nedanför Moderna museet.


12:20

Museet består av ett enda rum, och eftersom alla verk föreningen äger inte får plats så byter man utställning två tre gånger om året.

– Det kan vara lite olika teman och ibland bjuder vi in samtida konstnärer som ställer ut tillsammans med Hertha, säger Alexandra Kronqvist.


12:31

Just nu är det Bengt Berglund, som i slutet av 1950-talet gick på Konstfack samtidigt som Hertha Hillfon, som visar sina keramiska verk tillsammans med hennes.

– Han berättade hur Hertha redan då gjorde verk som var så stora att tog nästan hela utrymmet i brännugnarna. Det är lite häftigt med en kvinna som tar så stor plats, säger Alexandra.


12:35

Hertha Hillfon är kanske mest känd för sina statyer av Astrid Lindgren och för de verk som föreställer klädesplagg i keramik, bland annat ett par byxor som sonen Curt lämnat slängda över sin sängkant. Men i utställningen Abstrakt närvaro är det hennes tidiga, icke föreställande verk som visas.

– Det var det här hon slog igenom med, året efter att hon gått ut Konstfack. Hon bröt normen för vad man kan göra i keramik och kallades ”lerans rebell”.


12:45

I ett hörn tronar Alexandra Kronqvist personliga favorit, en jättestaty i vitglaserad keramik. Den gjordes på beställning till nybyggda hotellet Portalen i Jönköping för drygt 50 år sedan.

– När hotellet skulle byggas om fick en vaktmästare i uppdrag att slänga det. Men han bar ner den i pannrummet och efter några år monterade han upp det där. Tyvärr finns han inte i livet längre.


12:57

Där i pannrummet blev Vindbröte kvar tills i våras när Hertha Hillfons vänner fick låna det av fastighetsbolaget som äger det. Medlemmar ställde upp med pengar och arbetskraft för att plocka isär, rengöra och montera ihop de mer än 30 stora bitarna. Ägaren sponsrade med specialbyggda lådor.

– Det var 28 grader varmt i pannrummet, vissa bitar vägde mer än 50 kilo och alla var jättesmutsiga. Men det var som att lära känna Hertha bättre, att komma henne lite närmare och verkligen förstå hur hon arbetade.

Plus: Alla besökare får en bit lera och pröva på
att skapa i Hertha Hillfors anda.
Minus: Att konstnärshemmet i Mälarhöjden
inte kunde bevaras.
Bonus: Ett av Sveriges mest personliga museum.

Publicerad i nummer 3, 2018