Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Museibesöket

Herrskap och tjänstefolk

Vi besökte: HALLWYLSKA MUSEET i Stockholm.

Vår guide: Museichef Heli Haapasalo.

Höjdpunkt: Att i fantasin flytta in i detta svenska Downton Abbey.

Museichefens favorit: Köket i källaren, och en stilren silverskål från 1558.


10.00

Hallwylska palatset ligger så mitt i Stockholms city det går, i kvarteret där Norrmalmstorgsdramat utspelade sig för jämt 40 år sedan. Men när den två våningar höga porten glider igen bakom mig försvinner bruset. Några få steg, och så är jag hundra år tillbaka i tiden.

– Det är vår grej, att alla möbler, alla föremål och alla miljöer är autentiska. Allt har funnits i huset sedan familjen von Hallwyl bodde här, säger chefen Heli Haapasalo.


10.15

Greven och grevinnan von Hallwyl var en av Sveriges rikaste familjer när de 1893 lät bygga ett modernt palats med centralvärme, hiss, rinnande vatten och avlopp samt 40 rum och kök på Hamngatan 4. De bodde kvar tills de dog, och hade då flera år tidigare skänkt sitt hem till staten. Då, på 1920-talet, var det en trend bland rika personer att donera sina samlingar och skapa museer.

– Och det är ju likadant i dag, säger Heli Haapasalo och tar konstmuseerna Sven-Harrys i Stockholm och Artipelag i Nacka som exempel.


10.18

Vi börjar i den mäktiga hallen, med väggpanel och trappräcken i huggen marmor, rader av familjeporträtt i guldram och en väldig lampett med änglar gjutna i brons.

– Nödutgångsskylten är givetvis ny, säger Heli Haapasalo och pekar på den upplysta gröna plattan som är det enda som vittnar om att greveparet och det samhälle de levde i sedan länge är borta.


10.18

Men i stället för den breda trappan upp till sällskapsvåningen tar vi den smala trappan ner i källaren och kliver in i palatsets kök.

– Det här är en miljö jag trivs i. Det sätter i gång många tankar om hur man verkligen lagade mat från grunden här inne, ibland för flera hundra gäster. Vi har menyerna kvar så vi vet exakt vad de åt, säger Heli Haapasalo.


10.20

I tanken flyttar jag in och tänker att det skulle räcka med att höja arbetsbänkarna och ersätta en av vedspisarna med en elspis. Den vackert patinerade moraklockan skulle definitivt få vara kvar …

På det bastanta arbetsbordet i mitten av rummet står de enda föremål i rummet som inte fanns i huset på grevinnans tid.

– De är rekvisita och används under våra dramatiserade visningar, när våra guider skildrar livet ur tjänstefolkets perspektiv, berättar Heli Haapasalo.

Visningarna torde ha fallit grevinnan i smaken. När hon började katalogisera palatsets föremål innan sin död började hon med vardagssakerna nere i köket.

– När jag är död så kommer de bara att titta på alla finsakerna, resonerade hon, säger Heli Haapasalo.


10.52

På väg till museichefens andra favorit vandrar vi genom salong efter salong med krusiduller från golv till tak. Gigantiska kristallkronor, höga speglar och tavlor i guldramar och påkostade möbler virvlar förbi. Så stiger vi in i det lilla fönsterlösa rummet som härbärgerar grevinnans samling av silver.

– Den där gillar jag! Den känns helt modern, skulle kunna vara nutida, säger Heli Haapasalo och pekar på en stilren silverskål från 1558. Jämfört med ute i salongerna och nere i köket så känns bägarna, kannorna och saltkaren i montrarna livlösa, tagna utan sitt sammanhang.


Plus: Museets konstsamling finns att se på The Google art project.

Minus: Inträde 70 kr för vuxna, under 18 år gratis.

Bonus: Om du inte kan ta dig hit, se utställningen 40 rum och kök på en dator nära dig.

Aktuellt: Inför jul hålls flera dramatiserade visningar av palatset där guider agerar som om det vore en jul på 1920-talet som stod för dörren.