Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Kulturland

Ungern

Imperiet som bidde ett land

Kaxig och brutalt ärlig. Så beskriver författaren och journalisten Gellert Tamas nationalkaraktären i Ungern, landet där han har sina egna rötter.

”Jag tänker absolut inte föreslå någon maträtt, det slutar bara med att ni skyller på mig efteråt!” Jag får höra kommentaren av en sliten kypare på en sunkig Budapestrestaurang. Klockanär tre på morgonen, någon gång på mitten av 1980-talet. Muren delar fortfarande Europa, men Budapest dansar natten lång. ”Den lyckligaste baracken i lägret” var den ironiska beskrivning som många ungrare använde om sitt land under enpartidiktaturen.
Ungern befinner sig mitt emellan öst och väst, bokstavligt som bildligt. De nomadiserande magyarerna plundrade först Europa för att därefter, på 1000-talet, bli bofasta längs Donaus bördiga stränder. Ungern är ett gränsland som har präglats av sitt läge. 150 år av osmanskt styre efterlämnade både dagens populära badhus, men också maträtter och talesätt.

Under dubbelmonarkin med Österrike på 1800-talet blev Ungern ett av Europas mäktigaste riken. Kaféerna i Budapest utvecklades till navet i en litterär och konstnärlig mångfald, starkt påverkad av landets stora ungersk-judiska befolkning och de många andra minoriteterna. Budapest fylldes med enorma byggnader, resta för att styra ett imperium – som sedan försvann efter första världskriget. Dagens Budapest känns som en för stor sko på en alltför nätt fot. Men landet har bibehållit sin mångfald och blandning.
Den av kompositörerna Béla Bartok och Zoltán Kodály insamlade folkmusikskatten, är lika unik och spännande som dagens ungerska högerextremism är tragisk. Budapests förtrollande vackra parlamentsbyggnad, symbolen för demokrati, står bara några hundra meter från den kaj vid Donau där judar sköts med nackskott av lokala fascister under andra världskriget.

Historien är alltid närvarande i Ungern – på samma sätt som en ofta kaxig attityd, lika stark som nationalkryddan paprika. Och den där kyparen, en vacker sommarnatt någon gång på 1980talet, hade rätt. Även ett av världens bästa kök har sina mindre goda restauranger. Maten var lika osmaklig, som servitören var brutalt ärlig.


 

Gellert Tamas ungerska val

Läs!
• Mannen utan öde av Imre Kertész, den kanske starkaste skildringen av fasorna i Auschwitz vid sidan av Primo Levis Är detta en människa.
• Vad som helst av Péter Esterházy eller Péter Nádas, två ständigt Nobelprisaktuella ungerska författare.
• Den vita kungen av Dragomán György, kusligt otäckt om en barndom under förtryck från en av de mest spännande bland den yngre generationen författare.

Se!
• Mephisto av István Szabo. Mästerligt om att sälja sin själ till djävulen.
• Time stands still av Peter Gothar. Klassisk 80-talsfilm om ungdom och kärlek efter Ungernrevolten 1956.
• Péter Forgács dokumentärfilmer ur serien Private Hungary, baserade på privatpersoners filmer tagna mellan 1930 och 1960.

Lyssna!
• Kultbandet Muzsikás med den karismatiska sångerskan Márta Sebestyén, som kallats ”folkmusikens Billie Holiday”.
• Béla Bartók, kompositören vars musik lär vara mest använd av alla i genren skräckfilmer.
• Lokomotiv GT kultband från 70talet som brukar kallas ”Ungerns Rolling Stones” och kanske hade varit lika stora om de inte hade sjungit på ungerska.

Fler länder som tidningen Fönstret tagit kulturtempen på: