Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Total omstart

En sju meter hög Daniel Craig i rollen som James Bond blickar ner från en köpcentrumsfasad i östra Finland. Affischen är lätt solblekt. Den måste ha hängt där sedan mars, inser jag, ungefär lika länge som min längtan efter min familj har känts som en fysisk smärta i kroppen. Jag nickar lite uppmuntrande åt superagenten. Själv har jag bara en halvtimme kvar i bilen innan jag får träffa min bror, men på affischen har någon klistrat en textremsa över James Bonds premiärdatum. Nu står det ”SNART PÅ BIO”, men att det skulle bli snart är ärligt talat inte sannolikt.

Coronapandemin har på gott och ont inneburit en total omstart för filmindustrin. Under våren stängde biograferna i nästan hela världen och branschen skjuter en jättepropp av filmer framför sig. Även öppna biografer kan ju komma att stängas igen på kort varsel, och vad gör man då, som distributör, om man redan lagt en massa pengar på att marknadsföra en filmpremiär? Alla väntar nu i stället på att faran helt ska gå över. Redan färdiga filmer samlas på hög.

Om och när de globala släppen rullar i gång igen lär vi erbjudas en svindyr blockbusterpremiär minst var fjortonde dag. Då blir det trångt om visningstider för annan film. Inte bara den svenska, den europeiska, den smalare – utan också sådant som mellanstora actionfilmer, ungdomskomedier, det halvdyra kostymdramat. Redan innan pandemin var trängseln i premiärschemat ett problem, och nu är de mindre filmerna och deras producenter i akut kris.

För oss som älskar all slags film känns det bakvänt att 2020 skulle vara ett dåligt år för konstformen. Många av oss har sett fler filmer i år än någonsin förr, även om vi gjort det hemma. Stora och små streamingtjänster rapporterar alla om detsamma: tittarna är fler. Dessutom gick det att skönja tydliga trender i tittandet under våren.

Först exploderade intresset för katastroffilmer och apokalyptiska visioner, men snart vände vi oss till filmen som tröst. Att vi oftare velat se specifika favoriter snarare än film i största allmänhet har fått allt fler att testa även hyrfilm på nätet för första gången, när just den där älskade pärlan kanske inte ingår i våra prenumerationer.

I slutet av juli briserade sedan nyheten att filmstudion Universal och biokedjan AMC nått en överenskommelse som tillåter studion att göra nya titlar tillgängliga för premiumuthyrning på nätet bara tre veckor efter biopremiären – mot att biograferna får en del av vinsten. Andra studior och biografjättar väntas haka på, och även i Sverige kan gamla låsningar lösas upp för att erbjuda nya och kortare premiärvägar. Kanske blir det en liten livlina i det svåra filmlandskapet efter pandemin.

En andra livlina kan utgöras av oss som i år använt filmen som flykt och tröst. Tre enkla handlingar gör stor skillnad: fortsätt se film, prata om den med andra, och betala för filmen du ser.

Bondfilmen No time to die är för tillfället uppskjuten till november.


3 x svenskt att hyra i höst

CHARTER (Amanda Kernell)
Sameblod-regissörens skilsmässodrama griper tag.


TRANSNISTRA
(Anna Eborn)
Dokumentär poesi om tonåringar i Transnistrien.


CATWALK
(Johan Skog)
Glada Hudik-gänget som modeller gör alla glada!

 
3 x svenskt att upptäcka på bio

PSYKOS I STOCKHOLM (Maria Bäck)
Tufft men varmt om mor, dotter och psykisk ohälsa.


SPRING UJE SPRING
(Henrik Schyffert)
Uje Brandelius spelar sig själv i komedi om när livet vänder.


SWEAT
(Magnus von Horn)
En polsk fitnessinfluencer med perfekt liv på sociala medier, visar sig vara väldigt ensam i verkligheten.

Publicerad i nummer 3, 2020