Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Nya utmaningar för Tolkien och Narnia

Den sista säsongen av tvserien Game of thrones släpps någon gång under våren, vilket väcker två frågor. Hur har serien ändrat publikens relation till fantasygenren? Och vad kommer vi falla för härnäst?

Den senare frågan är till synes enkel. Nätbutiken Amazon, som numera också har en streamingtjänst med filmer och tv-serier producerade exklusivt för dem, plockade ut 250 miljoner dollar ur sin outsinliga pengakista för filmrättigheterna till J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen. De förväntas investera ytterligare minst en halv miljard dollar i produktionen av minst sex säsonger tv-serier, inledningsvis av de mer bekanta hobbitäventyrens episka förhistoria, Silmarillion. Förhandlingar pågår om huruvida det nya materialet kanske ska passas ihop med Peter Jacksons sex Tolkienlångfilmer, till exempel så att man skulle kunna använda samma inspelningsplatser.

Konkurrenten Netflix har i gengäld köpt loss C.S. Lewis kristna familjeklassiker, Narniaböckerna. Det är första gången rättigheterna till hela serien är samlade på samma ställe och det finns ingen orsak att anta att Netflix, som både bevisat sig genom överdådiga produktioner (tänk The crown) och lyhörda uppdateringar av barnboksklassiker (tänk Anne på Grönkulla), inte skulle producera något ganska så magiskt.

Frågan är bara hur Tolkiens Midgård och Lewis Narnia står sig i samtiden. Även en nörd som jag, som älskar båda världarna besinningslöst, kan ju se att de inte är helt oproblematiska. Tolkien skrev om barbarer och farliga monstervarelser med ett språk som i dag känns unket rasistiskt och båda serierna lider av föråldrade könsroller. Bara detta att Susan blir utestängd från himlen – Narnia – för att hon börjat intressera sig för smink och killar …

Men sådant kan man ju lösa. Den största utmaningen mot dessa nya serier står kanske faktiskt Game of thrones för. Både tv-serien och George R. R. Martins böcker den bygger på utmanade ju hela den klassiska fantasypremissen om ljusets kamp mot mörkret. I Westeros är ingen helt ond eller god, målen helgar aldrig medlen, varje drag i det politiska spelet går ut över oskyldiga, och de mest principfasta hjältarna dör allra snabbast. Serien har hittat en publik som inte annars lockas av drakar och svärd för att den allegoriskt gestaltar vår egen verklighet.

Det är inte säkert att vi längre kan ta av oss Game of thrones-glasögonen för ett återbesök i en äldre fantasyklassiker. Jag hoppas jag har fel, men risken finns att vi tittar på dessa moraliskt svartvita världar med sina feodala system och ädla krig och känner att de inte längre är våra drömmar.


3 X FRUAR I UPPROR PÅ BIO

WIDOWS (Steve McQueen)
16/11 • Fyra nyblivna änkor tar sin framtid i egna händer i stjärnspäckad actionrulle.

THE WIFE (Björn Runge)
7/12 • Det brister till sist för Glenn Close som hustru till framstående kulturman.

PUZZLE (Marc Turtletaub)
28/12 • En isolerad hemmafru tar en chans på världsmästerskapet i att lägga pussel.


3 X DANS PÅ BIO

SUSPIRIA (Luca Guadagnino)
23/11 • Tilda Swinton i nyinspelning av skräckklassiker om mardrömslik balettskola.

STUDIO 54 (Matt Tyrnauer)
14/12 • Dokumentär om världens mest kända nattklubb.

GIRL (Lukas Dhont)
18/1 • 15-åriga Lara, född i en pojkkropp, dansar mot ballerinadrömmen.

Publicerad i nummer 4, 2018