Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Körkarlen håller än

Min kompis Håkan från Borlänge fajtades mot sin cancer i många år. Jag tycker att han borde ha fått vinna den matchen, men döden är obeveklig och det känns tungt. Som Joakim Thåström sjunger i sin akustiska, mollstämda låt Om Black Jim, som Håkan själv hade valt till sin begravning:
”Ingen kommer undan, ingen vet än hur man slipper från, inga pengar i världen hjälper, inga mutor, ingen bön.”
Samma obönhörliga tema finns i Victor Sjöströms stumfilm Körkarlen från 1920, som jag såg en vecka efter begravningen. Vi tittade på filmen tillsammans i filmklubben, ett litet gäng filmälskare som träffas en gång i månaden, denna gång hemma hos ryskfödda Sofia i hennes vackra våning med fyra meter till taket, vin i kristallglas och väggar täckta av akvareller och oljemålningar. Gruppen hade valt Körkarlen eftersom den just hade vunnit tidskriften FLMs stora kritikeromröstning om bästa svenska film någonsin.
Körkarlen är baserad på Selma Lagerlöfs roman om suputen David Holm (spelad av Victor Sjöström själv) som vänder fru och två små barn ryggen, men som i dödsögonblicket får en chans att återvända till livet av dödens utsände på jorden, en man med häst och vagn som plockar upp själarna efter dem som har dött.
Körkarlen tar David med på en dödens osynliga resa genom hans liv för att se vilka olyckor han är skyldig till, i akt och mening att David ska erkänna sin skuld och därpå kunna återvända till jordelivet för att ställa allt till rätta.

Det kan ha varit femte gången som jag såg Körkarlen, och precis innan vi satte oss i Sofias ursköna, mjukt omfamnande skinnmöbler tänkte jag för mig själv att det var ju själva fan att jag skulle behöva se en stumfilm när det finns så mycket samtida häftig film jag aldrig hinner se. Men det var bara att kapitulera – igen.
Vilken närvaro, vilka bildkompositioner i djupet, vilken precis psykologisk studie! Inga uppspärrade anleten eller teatrala stumfilmsgester, ingen sentimentalitet. Utöver filmens moraliska kärna och starka skådespeleri gör även själva filmtekniken stort avtryck. Tillsammans med mästerfotografen Julius Jaenzon lyckades Victor Sjöström direkt i kameran dubbelexponera bilder så att jordeliv och andeliv speglades i samma scener. Lägg därtill en berättarstruktur så sinnrik att den erbjuder flera tidsmässiga återblickar – inuti andra återblickar.

För oss nutida tittare finns en extra dimension i den musik som finns på dvd-utgåvan av Körkarlen, skriven av Matti Bye. Den består av ett antal ledmotiv som läckert flätas samman med filmens karaktärer och dödstema. Så kan musik ge en extra dimension till konsten, fånga det ogripbara i livet – eller sorgen efter döden. Som Joakim Thåström gör i sin Om Black Jim.
Jag tycker att man borde få en andra chans i livet. Jag tycker att min kompis Håkan borde ha fått det.


 

Nytt på DVD

Juliette och Romeo
• Det franska dramat Slåss för livet börjar rosenrött och närmast klichéartat Parisbohemiskt med det förälskade paret Juliette och Romeo (jodå, vi noterar namnen). Men filmens anslag är mycket medvetet, som för att markera att allt en dag kan slås i bitar utan egen förskyllan – i parets fall då en tumör hittas i hjärnan på deras lilla son och kampen för rätt vård börjar. Filmen bygger på regissören Valérie Donzellis självupplevda historia. DL


Gammalt på DVD

Film när den är som bäst
Jan Troell debuterade 1966 med Här har du ditt liv, efter Eyvind Johnsons Romanen om Olof. Det är nära tre timmar film när den är som bäst, episkt storslaget, äkta i tonen och skådespelarinsatser av hög klass. Eddie Axberg gör pojken Olof som växer upp i norra Norrland under första världskriget, där arbetarlivet är hårt men också skapar politisk medvetenhet. Filmen kom på tredje plats i filmtidskriften FLMs stora kritikeromröstning om de bästa svenska filmerna genom tiderna. DL