Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Klassiker med coronavibbar

Greta Gerwigs filmatisering av tonårsklassikern Unga kvinnor har gjort en märklig resa de senaste månaderna. Filmen togs vid premiären i vintras väl emot av publik och kritiker, med sex Oscarsnomineringar och många passionerade fans, särskilt bland tonåringar och unga vuxna som kanske inte stött på Louisa May Alcotts självbiografiska berättelse förut. Dessutom ville ju alla vi som älskat romanen länge också se den.

I februari fick jag besök av min mamma i Malmö – hon bor i Finland – och vi firade genom att se Little women på bio. Vi gillade hur Greta Gerwig koncentrerat sig på frågorna om konstnärskap, kön och handlingsutrymme. I hennes version kämpar fyra drivna, begåvade systrar mot förväntningarna i 1860-talets Massachusetts för att få skapa sig de liv de själva mest vill ha. Pojkflickan Jo vill bara skriva. Traditionella Meg gifter sig för kärleken, trots att hon vet vilket hårt liv som ska följa. Blyga, musikaliska Beth vill helst bara stanna hemma. Minstingen Amy, bortskämd och vacker, är konstnärligt ambitiös men också realist – hon vet att hon måste gifta sig rikt så att någon kan försörja familjen. I någon mening lever alla dessa kvinnorollerna kvar i dag och filmen kändes modern. Modern i februari, i en helt annan värld.

När vi nu kan se Little women hemma i våra vardagsrum tonar helt andra teman fram. Scharlakansfebern, som bränner sig igenom stadens slumområde, och som även kostar systern Beth livet – den kändes i början av nådens år 2020 ganska teoretisk, som något som bara hände förr i tiden. Att Jo rusar hem till dödsbädden, men Amy som är utomlands inte kan ta sig dit, det smärtar också på ett helt annat sätt i skrivande stund när jag inte kan ta mig till min familj.

Ett liv centrerat kring hemmet, kreativiteten det kräver att skapa stora inre världar när man inte får röra sig bland folk hur som helst, allt detta känns plötsligt dagsaktuellt igen. Det gör också den ekonomiska förödelsen i inbördeskrigets USA. Flickorna March må vara födda in i en fin familj, men nu klarar de knappt att hålla sig i medelklassen och har inte alltid mat på bordet. En upplevelse som tyvärr kommer vara högst relevant för otaliga människor, även i Europa, innan året är slut.

År 1933, i den stora depressionens USA, var George Cukors Unga kvinnor en jättehit på biograferna, dels för att Katherine Hepburn var en underbar Jo, dels för att filmen hade ett så uppbyggligt budskap – att familjer kan klara svåra tider tillsammans. Min generation fick en strålande Unga kvinnor i regi av Gillian Armstrong år 1994, precis då de värsta åren av finanskrisen var över, men massarbetslösheten åtminstone hos oss i Finland ännu lämnade djupa spår.

För tonåringar i dag tror jag att Greta Gerwigs version kommer bjuda på samma tröst. Samhället Louisa May Alcott beskrev var precis som vårt fördomsfullt mot kvinnor, invandrare, rasifierade och fattiga, men till och med där erbjöds hopp och möjligheter genom utbildning, hårt arbete, och solidaritet i vardagen.


3x Unga kvinnor

UNGA KVINNOR (1994, Gillian Armstrong)
Winona Ryder, Claire Danes, Christian Bale, Susan Sarandon, Kirsten Dunst – alla lyser.

UNGA KVINNOR (2017, Vanessa Caswill)
Snygg och sevärd miniserie från BBC med Maya Hawke som Jo. Finns på C More.

LITTLE WOMEN (2019, Greta Gerwig)
Greta Gerwigs uppbrutna tidslinje ger Jos (Saorsie Ronan) och Amys (Florence Pugh) öden en enorm energi.


3x Hemmabio

OPENCULTURE.COM
Länkar till över 700 lagliga gratisfilmer, av bland annat Charlie Chaplin, Andrej Tarkovskij och Dziga Vertov.

FILMARKIVET.SE
Fördjupa dig i historiska rörliga bilder – t ex sökbara genom en interaktiv Sverigekarta!

DRAKENFILM.SE
Göteborgs filmfestivals strömningstjänst donerar halva avgiften till din lokala kvalitetsbio.

Publicerad i nummer 2, 2020