Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Bara fantasin

sätter gränserna

2020 blev det stora genombrottet för så kallad virtual production, virtuell filmproduktion. Sverige är lite efter, men här kan studieförbunden spela en nyckelroll!

En viktig milstolpe i VPteknologins historia var James Camerons film Avatar år 2009. Hans blå, kattliknande ”navier” spelades av riktiga skådespelare, som ”översattes” till datoranimation i den konstfärdigt animerade planetens miljöer. Nytt var att regissören redan vid inspelningen i sin gröna studio kunde se på en skärm hur den slutgiltiga bilden skulle te sig. Det är annars vanligt att digitala specialeffekter är färdiga först flera månader senare – och då är det svårt att gå tillbaka och ändra på det som inte fungerar i inspelningsmaterialet. Att kunna visualisera vad man håller på med, i tre dimensioner, är alltså av konstnärlig betydelse.

Utmaningen med detta är att rumslig bildinformation är enormt komplicerad – datorn måste tänka jättelänge för att visa rätt pixlar på rätt plats och klura ut hur objekt och miljöer korrekt ska bete sig i rörelse. Under det senaste årtiondet har dock processorkraften ökat enormt. Dataspelsbranschen knäckte till sist en lättjobbad teknologisk miljö för den här typen av processer: spelmotorer som Unreal och Unity.

Kreatören bygger upp en virtuell värld med miljöer, naturlagar, föremål och varelser, som existerar inne i spelmotorn nästan som en verklig plats. När du rör dig i den – genom en avatar på en skärm eller med en VR-hjälm på huvudet – realiseras bildresultatet i realtid. Spelmotorn visar alltså världen ur din blickriktnings perspektiv. Teknologin är i dag kraftfull nog för fotorealism. Med andra ord kan den virtuella världen till exempel vara en tredimensionell upptagning av en verklig plats. Praktiskt när vi inte får resa!

Nya LED-bildskärmar är så skarpa att det nu är möjligt att bygga en studio med skärmar som väggar och projicera den virtuella världen på dem. Då kan mänskliga skådespelare agera i miljön, och filmas med en vanlig kamera, som om man faktiskt var där. Star wars-tv-serien Mandalorian är inspelad på det sättet.

Dyrt? Javisst. Men det är också möjligt att använda samma teknik hemma i vardagsrummet, fast utan dyra LED-skärmar. För när du väl har skapat en virtuell miljö existerar den ju i datorn – och då behöver du egentligen ingen studio alls. Du kan kontrollera en virtuell kamera genom din Ipad eller spelkontroll, och spelmotorn håller koll på hur ”kameran” rör sig medan du filmar. Du kan bli James Cameron i ditt eget vardagsrum, och filma en annan värld, befolkad med virtuella karaktärer. Dem kan du låna från ett gratisbibliotek och regissera genom spelmotorn – eller låta en skådespelare någon alldeles annanstans spela dem!

Helt virtuell filmteknik är rätt billig, professionell standard börjar på några tusenlappar. Trösklarna för att komma i gång är också låga, inte knepigare än att en studiecirkel kan hinna ganska långt. Att lära sig VP i dag öppnar en dörr till en oändlig arbetsmarknad – men också till ett lustfyllt filmskapande där endast fantasin sätter gränserna.


3 x lång spelfilm

QUO VADIS AIDA? (Jasmila Zbanic)
Det är 1995 och FN-översättaren Aidas familj kommer i kläm när våldsamheterna i Srebrenica eskalerar. Premiär på bio 26 januari.

THE DIG (Simon Stone)
Carey Mulligan och Ralph Fiennes i arkeologiskt drama under andra världskriget. Premiär på Netflix 29 januari.

PLEASURE (Ninja Thyberg)
Svensk tjej åker till Los Angeles för att göra porrkarriär, kosta vad det kosta vill. Premiär på bio 28 mars.


3 x lång dokumentär

PELÉ (David Tryhorn och Ben Nicholas)
Ambitiös arkivdokumentär om den brasilianske fotbollslegendaren. Premiär på Netflix 23 februari.

ARICA (Lars Edman, William Johansson Kalén)
Chilensk småstad kräver rättvisa för svenska gruvföretaget Bolidens dumpning av giftigt avfall. Premiär på bio 12 mars.

FLEE (Jonas Poher Rasmussen)
Animerat om danske homosexuelle Amin, vars flykt från Afghanistan som barn nu hotar hans nya liv. Premiär på bio 26 mars

Publicerad i nummer 1, 2021