Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Kulturredaktören

Jihadi-cool

Visst du att många av dem som åker till Syrien för att slåss för IS inte är särskilt religiösa?

Bettan Bylund som under två år har jobbat hos regeringens nationella samordnare mot våldsbejakande extremism spänner ögonen i oss på seminariet.

Och jag tror faktiskt att flera av oss drar efter andan. Vadå? Är de inte beredda att gå i döden för den extrema form av islamism som Daesh förfäktar? Jorå, svarar Bettan Bylund, att dö hjältedöden är de beredda på. Men inte av den anledning som de flesta av oss tror.

En brittisk forskare, Scott Atran, har undersökt varför unga européer radikaliseras. Och upptäckt att många av dem som nu rekryteras inte läst Koranen. De har läst propaganda. De är inte ute efter en gudstro, de är på jakt efter ett sammanhang att höra till, en dröm att dela med andra. Det är jihadismen som subkultur som lockar. Den där vita loggan på den svarta bakgrunden. IS lånar bildspråk från den amerikanska ”gangstarapen”, från Hollywood och våldsamma datorspel.

Deras logga finns inte bara på fanor som hotfullt vajar från flaket på pickupper som flimrar förbi i nyhetsflödet. Den finns på t-tröjor, kepsar och tygpåsar (!) som säljs på internet. Unga européer på jakt efter en grupp att höratill och känna sig välkommen i kan köpa en tröja som det står Liverpool Anfield på. Eller en som det står IS på. Med den avgörande skillnaden att IS-supportrarna faktiskt mördar och förslavar dem som inte hejar på deras lag.

20 procent av unga i Frankrike tycker att IS är – coola. Men bara sju procent av franska ungdomar är muslimer.

Vill du veta mer? Googla ”Mindless terrorists?” och läs Scott Atrans artikel om IS. Skrolla ner en bit och titta på filmklippet där Scott Atran talar inför FNs säkerhetsråd. Man får hoppas att gubbarna och gummorna i rådet minns hur det var att vara tonåring, på jakt efter en dröm att leva för.